Marcher dans la ville

16 juli 2018 - Parijs, Frankrijk

Na een prima ontbijt met heerlijke pannenkoekjes, volgens Morris en Noor, zijn we aan de wandel gegaan om Parijs te verkennen. Ons hotel zit vlakbij Metro Abbesses, één van de oudste metro ingangen van Parijs, nog voorzien van Art Nouveau stijl. Als echte toerist en overtuigt van onze metro kennis, wisten we precies de metro-overstap uit te zoeken, die tijdelijk afgesloten is. Achteraf staat dat natuurlijk prima vermeld, maar dat hadden we voor het gemak even over het hoofd gezien. Hierdoor kwamen we iets verder van ons beginpunt bovengronds en begonnen we met een goede wandeling langs de Seine. Leuk, maar door de warmte leidde dit al snel tot verveling. Onderweg kwamen we in de buurt van de Parijse showroom van Little Greene, waar we even binnen zijn gestapt. Daarna vol overtuiging weer in de benen naar de Notre Dame. Ook deze bleek iets verder weg te liggen per voet en met deze warmte. Daar aangekomen stond er in de volle zon een hele slinger aan mensen, die in de rij stonden de Notre Dame van binnen te bekijken. Leuk bij minder drukte, maar voor nu voor ons geen optie. Wij kozen ervoor om naar de dichtstbijzijnde metro halte te lopen en daar de metro te pakken naar het Louvre, waarvoor we thuis al online entreekaarten hadden besteld.

De metro halte van het Louvre is geheel in stijl van het museum (prachtig) en komt uit in een groot ondergronds winkelcentrum, waar je ook het Louvre in kan. Het deed ons denken aan de winkelcentra rondom de casino’s in Las Vegas. We hadden het idee opgevat om in het park voor het Louvre op het gras of op een bankje een broodje te eten, voordat we het museum gingen bezichtigen. Buiten bleek het te krioelen van de mensen en stond er een gróte rij voor de broodjes en waren alle plekjes in de schaduw al bezet. Dan toch maar een restaurantje in de buurt opzoeken voor de lunch. Op een hoek, in een restaurant met een Parijse sfeer, hebben we heerlijk geluncht.

Omdat het zo druk was bij het Louvre en we rondom ons tijdslot bij de ingang van het Louvre moesten zijn, besloten we op tijd weer weg te gaan uit het restaurant. Gelukkig viel het binnenkomen van het Louvre enorm mee. Op vertoon van de kaartjes stonden we binnen 2 minuten binnen. Dit was inclusief de controle zoals je die op Schiphol ziet. Ik weet niet of deze net zo goed was…..

Ontzettend leuk en fascinerend om het Louvre van binnen te zien en onder de piramide te staan. Maar och…… wat een mensen! Naar mate we dichter bij de Mona Lisa kwamen, deze stond op mijn to-see lijstje, werden de aantallen mensen steeds talrijker. En bij de Mona Lisa was het zo druk, dat je een verrekijker nodig had om het schilderij überhaupt aan de muur te zien hangen! Blijkbaar stond Lisa op heel veel lijstjes!

Het Louvre is een prachtig en indrukwekkend museum, welke ik zeker een andere keer op mijn gemak wil bezoeken, maar nu waren we er binnen 45 minuten weer uit. Weg van al die mensen en weg van de warmte.

Maar.. elk nadeel heeft zijn voordeel, om maar alvast in voetbal termen te spreken, want daardoor hadden we extra tijd. We besloten ons op te splitsen. Noor en ik winkelen en de mannen naar de huldiging van het Franse voetbalteam op de Champs-Élysées.

Dat laatste was een hele happening met ca 300.000 mensen. Noor en ik hebben van de stoet uitgedoste mensen mogen genieten, die daarnaartoe onderweg waren. En wij maar denken dat alleen Nederlanders aan Oranje koorts kunnen leiden.

De beste aankoop van de vakantie heeft Noor gedaan in de uitverkoop bij de Tommy Hilfiger winkel, in het winkelcentrum van het Louvre; een Tommy sweater met 50% korting. Die is in the pocket ;-).

Na een tijdje gewinkeld te hebben, zijn we met een paar andere aankopen terug gegaan naar ons hotel en hebben we het zo weten uit te kienen, dat we precies op hetzelfde moment, uit dezelfde metro stapte als de mannen. Helaas was er geen casino in de buurt….

Terug in het hotel werden we gebeld door de hotelmanager met de boodschap, dat we gereserveerd hadden, maar dat we niet aangekomen waren… uhhh. We hadden hem zojuist bij binnenkomst nog gegroet. Na aangegeven te hebben, dat we al een nacht onder zijn dak geslapen hadden en zojuist Bonjour tegen hem gezegd hadden, vroeg hij in welke kamer we verbleven. Blijkbaar had de WK nacht ook bij hem zijn tol geëist. De rekening wist wel precies hoeveel nachten we verbleven waren.

Na de voetjes rust gegund te hebben, hebben we die avond heerlijk gegeten bij Le Relais de la Butte. Een Frans restaurantje met een gezellig terrasje op een klein, hooggelegen pleintje in de Montmatre. Bij aankomst was er geen plek en moesten we achter de rode lijn, naast het terras wachten, tot er een plekje was. Maar daar zijn we niet zo van, dus leek het ons beter even aan de bar te zitten, tot er plek was. Blijkbaar typisch Hollands, want ze keken ons een beetje raar aan. Het driegangen diner incl. glaasje champagne konden we niet weerstaan en was lekker. Morris heeft de  buurvrouw naast ons op het terras nog getrakteerd op een wijnproeverij, toen hij wilde lezen wat er onderaan de wijnfles stond ;-). Aan het einde van de avond bedankte onze buurman vriendelijk voor de wijn hahaha. Met moeie voetjes zijn we de heuvel weer afgestrompeld naar ons hotelletje.

Op naar dag 3, de dag dat Noor 14 wordt.

IMG_1729IMG_1732IMG_1736IMG_1776 2